Welcome to my enchanting blog
Your pleasure is mine too

Tuesday 27 September 2011

STOP! Jangan kawen dulu

Mesti korang tertanya, apalak kaitan tajuk di atas ngan N3 kali ni?. Korang layan je dulu baru tau, ni tak belum apa2 korang dah tanya.


Di awal perkahwinan saya dilayan umpama anak agong. SEGALA kehendak saya dipenuhi oleh MRMone. Saya pulak bukanlah jenis yang letak grey matter kat ataih lutut, minta nak beli apa2 pun tengok keupayaan laki. Laki dahlah gaji ciput je...(ingat lagi tak N3  terdahulu, gaji MrMone dibayar sebahagian je, saya plak tertahan selama 10 bulan). Dalam gaji nyawa2 ikan tu, saya beli jugak beberapa benda yg saya minat. Antara benda yg saya tak miss beli adalah majalah home deco. Ntah apa namanya pulok lupa saya, majalah sebelum Anjung Seri ( nampaknya grey matter mula berasur turun ke kepala lutut....hahaha). Majalah tu banyak memaparkan konsep IndoChina dan Bali, yang menekankan unsur alamiah dan agak terarah ke konsep minimalist. Jadi barangan tembikar  serta antik banyak digunakan.


Saya yang terkenal tak mempunyai pendirian teguh, agak terpengaruh ngan konsep tersebut. It was 'cool' pada masa tu. Lagi plak, laki saya yang belum dapat gaji penuh ditambah plak saya yg langsung tak dapat gaji walaupun bekerja tetap dan berpencen, memang duit ngam2 je. Takkan tiap2 bulan nak miss bayar sewa rumah, jatuhlah imej . Agak bernasib baik sebab barangan tersebut boleh dikutip bila balik kampung atau beli dari apek2 dan mak nya. Saya juga kerap mendapat rezeki tergolek.

Suatu hari saya ke pasar, tengah dok belek2 daun pucuk ubi (memang sah org Perak), terdengar bunyi bising
apek pakai tshirt pagoda sedang marahkan sesuatu.

Apek : Haiya! #BG^%$BH <MJ::76  BG5$#@BG

Senang saja aku nak tau apek tu cakap apa. Apek tu sedang marah2 sambil tangan nya membuat perkataan mencarut. Busybody, aku tanya apek apasal.

Apek : sudahlah gua kasi lu beranak dalam pasu gua, lu kasi berak dekat sini apa pasai. Manyak musut, sapa mau datang...

MrsMone : Tu la toke, lu tarak guna itu pasu, apasai mau simpan.

Apek : Lu angkatla. Tapi lu angkat sekali sama kucing.


Maka pasu tu, kami angkut dengan motor. Kucing yang kami letak atas raga depan kami tinggalkan, hanya 20 m dari gerai apek. Kesian kucing tu, nak cari makan kalau dekat pasar mudah. Nak bawa balik, kami pun ngam ngam makan...

Jadi Merahsamar mesti tanya, apalak kaitan Tajuk ngan N3?  Adalah dinasihatkan sebelum kawen, budak2 pempuan tengok dulu majalah dan fesyen terkini pinggan mangkuk. Bila baru kawen, minta siap2 kat cek abang suruh beli. Kalau dah lama kawen , ada org bila mintak kat cek abang, dia kata "boleh belah'. Tapi tak semua la. Ada gak cek abang yang tak berubah sampai bila2 pun. Yg mana ok, berubah atau tak berubah sampai bila2? You answer yourself


See ya....

7 comments:

  1. salam ziarah kembali..pasal bab nie, no komen..he3..

    ReplyDelete
  2. apa pasal pulak jgn kawen dulu kak...Ooo kena cari pinggan dulu ke hehehe...

    .

    ReplyDelete
  3. hahahhaa....you must be creative sebab pandai menjadikan barang2 yang lama into a gem!!!...i like!!

    ReplyDelete
  4. Rina, thanks for coming back. Hope you enjoy it. Nanti akak upload pasu peram sawi masin tu ye.

    Merahsamar, utk org yang merancang nak kawen, must be very calculative. After your honeymoon year(s?), most probably things that you want only become your dream. Dream on baby... Your the other half wd probably say "boleh belah" hehehe

    Ayu tak jawap pun kat Spore ada ajar tak peribahasa? If i write in Nogoi, boleh paham tak? Adik oii, polok gotah pun kalau ekau bagi finishing antik, den kutip gak bawak balik hahaha.

    ReplyDelete
  5. hahah ada ajar tapi basic peribahasa aje...yang susah2 kita pun tak tahu..haha...mana gambar pinggan tu.?..den nak tengok ni...

    ReplyDelete
  6. Salam gerobok Antik , nama sebenar siapa ya? takkan akak nak panggil 'Gerobok Antik" pulak kan? hehehe....mana gambar2 nya dik? akak nak tengok...

    ReplyDelete
  7. saya rasa terharu nurazzah8 sudi keblog saya dan saya rasa lagi terharu bila norrazah8 panggil saya adik. i will be 50 soon. Ntah2 awak yang adik...

    Gambar will be uploaded soon. I am not good in IT dah baghal tak mau belajar. Kena minta ehsan ank saya Nen (11 tahun)

    Azzah byk berjalan kluar yek. Best bila2 pakat g skali.

    ReplyDelete